Ajankohtaista

Pirkkala killon taloyhtiö

Tarina, joka alkoi huoltoasemalta

Reijo Antila oli Hämeen Laaturemontin ensimmäisiä asiakkaita

Tarina alkaa Pirkkalasta vuonna 1993. Reijo Antila on tankkaamassa paikallisella huoltoasemalla, kun viereen ajaa vanha Hiace. Autosta nousee nuori mies, auton kyljessä lukee jotain kattoremonteista. Reijo Antila asuu kahden rivitalon taloyhtiössä, ja talojen autokatoksiin on ollut puhetta teettää harjakatot.

Reijo menee miehen puheille ja kysyy, mahtaako miehen firmalla olla ratkaisu heidän taloyhtiönsä tarpeisiin. Kimmo Riihimäeksi esittäytynyt mies lupautuu siltä seisomalta lähteä katsastamaan kohteen. Miehet ajavat peräkanaa Killon asuinalueelle.

– Kimmon olemus teki heti vaikutuksen, hän oli asiallinen ja kohtelias, reilun oloinen kaveri. Teimme kaupat melkein siltä seisomalta, Reijo kertoo.
Kolme miestä ja tikkaat.

Tuohon aikaan Hämeen Laaturemontti käsitti Kimmon lisäksi kaksi miestä. Toimipistettä pidettiin Suojärven vanhan linja-autovarikon takana. Kimmo lupasi Reijolle kaikki kolme miestä hommiin ja kattotyöt toteutettavaksi kuukauden sisään.

Kaikki oli nyt kirjattu ja sovittu – enää jäi sovittavaksi toteutuksen tarkka ajankohta.

– Näimme Kimmon kanssa taas sattumalta huoltoasemalla, ja kysyin häneltä milloin lähdetään tekemään. Oli tiistai ja Kimmo kysyi, sopisiko tulla torstaina. Näin sovittiin – ja kun perjantaina kello näytti neljää, olivat miehet lehtiharavoiden kanssa jo viimeistelemässä pihoja, Reijo muistelee palvelun nopeutta.

Tuolloin ei työtä vielä olleet nopeuttamassa nosturit, vaan käytössä oli tavalliset tikkaat. Materiaalit toimitettiin edellispäivänä omalla kalustolla, joka käsitti pakettiauton, peräkärryn sekä asennuksessa tarvittavat työvälineet.

Taloyhtiössä oltiin tyytyväisiä lopputulokseen.

– Oli sen verran loistosuoritus, että puhuin sen jälkeen Kimmon yrityksestä eteenpäin kaikille. Pian huomasinkin, että naapurustossa alkoi monilla muillakin kattoremontit Kimmon kanssa.

Huikeaa kasvua – varoituksista huolimatta

Remontti oli tehty, maksut hoidettu ja Killon taloyhtiön väki tyytyväinen. Kimmon ja Reijon tarina ei kuitenkaan päättynyt siihen, vaan miehet pitivät yhteyttä jatkossakin. Koska miehet asuivat lähellä toisiaan, törmättiin silloin tällöin sattumalta – usein samaisella huoltoasemalla.

Sana kiiri, yritys kasvoi – ja Reijo seurasi vierestä, välillä jo huolestuneena. Kasvu tuntui kiihtyvän vuosi vuodelta.

– Varoittelin Kimmoa, ettei päästäisi yrityksen kasvua lähtemään liiaksi liikkeelle. Kasvu on hyväksi, mutta liian nopea kasvu voi aiheuttaa ongelmia, kun resurssit eivät riitäkään, Reijo selittää.

Eivät tainneet varoittelut tahtia hidastaa?

– Kimmo on sen luonteinen, että puheeni taisivat vain lisätä bensaa liekkeihin. Itse ymmärsin jossain vaiheessa hiljentyä, kun huomasin, että yritys kasvaa ja menestyy.

Tarina, joka jatkuu huoltoasemalla

Hämeen Laaturemontin kasvu yli 140 ihmistä työllistäväksi yritykseksi on ollut Reijolle mielenkiintoista seurattavaa.

– Menestykseen tarvitaan bisnesälyn ja johtamiskyvyn lisäksi myös ripaus tuuria. Kimmossa on itsessäänkin menestyjän edellytykset: hän on avoin, kansainvälinen ja ahkera ”vanhan ajan työmies”. Hän ei asetu johtajana muiden yläpuolelle, vaan on itsekin usein katolla. Siinä pysyy kuulemma yrittämisen henki hyvänä.

Reijo ja Kimmo eivät ole vieläkään toisistaan kauas muuttaneet. Kohtaamiset huoltoasemalla jatkavat tarinaa.